18/09 1e plaats Alentejo Rally Portugal

0.jpgVan 11 tot 16 september heb ik de Alentejo Rally in zuid-Portugal gereden als onderdeel van de voorbereiding voor de Dakar Rally. De Alentejo Rally is een 6-daagse rally met moeilijke navigatie, technische stukken, grote afdalingen en beklimmingen en prachtige paden. Onder de deelnemers waren onder andere Bart Franssen (oud Dakar coureur) en Geert Mulder (debutant bij de aankomende Dakar).

 

8.JPGDag1, Faro - Santa Victoria, 185 km.
Na een klein stukje verbinding stond de eerste proef op het prgramma. Direct doken we de bossen in met mooie klimmen en afdalingen. Veel van de tracks kronkelden zich langs of over de heuvelruggen. Het is in het begin altijd even wennen aan het roadbook. Aangezien er op het roadbook geen verschil werd gemaakt tussen single tracks en gravel paden was het soms wel even zoeken. Maar doordat de afstanden bijna altijd goed klopten raakten we er snel aan gewend. Na deze proef stond er nog een oude snelle Dakar special (vroeger startte Dakar ook in Portugal) op het programma. De snelle paden liggen mij altijd wel en ik kwam als eerste bij het hotel aan. Zelfs nog voordat de service er was. 
Het bleek tijdens een check aan mijn motor dat er waarschijnlijk verkeerde olie was gebruikt voor de koppeling en toen heb ik de hele koppelingsunit (met dank aan Arthur Breukelaar) maar vervangen. Tot mijn verrassing werd 's avonds meegedeeld dat ik eerste was geworden die dag.

3.JPGDag 2,  Santa Victoria - Milfontes, 180 km.
Er stond vandaag eerst een proef op het programma van 140 km. Direct vanaf het begin had ik kortsluiting in mijn navigatie (roadbook, GPS en tripmeter). Bij het tankstation alles open gehaald en van de portugezen weer nieuwe zekeringen gekregen. Vlak nadat alles weer in elkaar zat was er weer kortsluiting en toen maar besloten om door te rijden en het roadbook 140 km met de hand door te draaien. Vlak voor de volgende proef die wel getimed was alles behalve het roadbook geknipt en dat leek voorlopig het kortsluitings probleem op te lossen.
De tweede proef ging het super tot ik 10 km voor het einde een afdaling te vroeg nam. De afdaling was wel erg steil en het was ook meer naar beneden glijden dan rijden. 150 meter lager bleek het dus niet de goede te zijn en moest ik weer omhoog. Het was een omgeploegde brandgang van 2 meter breed met heel veel losse stenen. De laatste 100 meter moest ik de motor omhoog trekken/duwen/vloeken. Die 100 meter heeft ongeveer 20 minuten gekost in de volle zon en bloedheet. Daarna redelijk moe de finish bereikt maar toch nog 2e geworden.

9.JPGDag 3, Milfontes - Coloc -Milfontes, 220 km
Omdat ik gister tweede was geworden moest ik als voorlaatste starten (wedstrijdleiding gooide dit elke dag om). De navigatie van de proef was heel erg moeilijk maar het ging erg lekker. Bij een CP lag ik een half uur voor op iedereen (hoorde ik pas achteraf). Maar vlak daarna raakte ik de weg kwijt en was ik achter een hek beland. Het volgende waypoint was maar 250 m bij me vandaan maar ik kon dat lelijke hek maar niet door. 5km de ene kant op en weer 5 de andere. Net toen ik op het punt stond om weer te draaien keek ik nog even achter de volgende bergkam en daar was een doorgang. Veel tijd verloren maar weer verder. Later in de proef nog een hele grote steile klim met losse stenen. Ik heb drie keer geprobeerd om boven te komen maar het lukte niet. Elke keer als je dan weer stil en om viel rolde je eerst 10 meter omlaag voordat je weer naar je motor kon klimmen. De laatste keer kwam ik tot 10 meter onder de top en heb ik het laatste stuk gelopen voor de stempel. Helaas kreeg ik toch 2 uur straftijd.
Bij de pogingen voor de top en de buitelingen was mijn navigatiesteun afgebroken. 's avonds in het dorp op zoek naar iemand die iets kon lassen. Ik kwam bij een soort lokale fietsenboer/televisie winkel waarvan de eigenaar direct zijn winkel dicht gooide en mij mee nam naar zijn huis waar hij ging lassen. Top portugezen.

1.JPGDag 4, Milfontes - Porti Moa, 165 km
Voordat we bij de geklokte proef aankwamen was er nog een moeilijke navigatie proef. Ik was samen met 4 anderen op tijd voor de start die toen een uur werd uitgesteld. Ook in deze dag zat weer een soort trial beklimming die maar door enkele rijders werd gehaald. Na de ervaring van de dag ervoor wilde ik mijn spullen toch wel heel houden en heb na 1 poging een omweg proberen te zoeken. Was een stuk moeilijker dan gedacht. Daarna wel lekker gereden tot 5 km voor het eind.
Tijdens een soort afdaling/ naar beneden glijden is waarschijnlijk mijn voorwiel in een regensleuf terecht gekomen waardoor ik er hard voorover vanaf ben gegaan. Ik weet het in ieder geval niet meer precies. Ik kon daarna ook met geen mogelijkheid meer bedenken welke dag het was en ik wist ook niet meer dat er 2 rijders aan me gevraagd hadden hoe het met me ging. (ik had in ieder geval wel gezegd dat het goed met me ging hoorde ik later van ze).
Conclusie van de meereizende arts: kleine hersenschudding en alles bont en blauw. Ik  ging erg brak mijn bed in en zag toen al op tegen het er weer uit gaan de volgende dag.

12.JPGDag 5, Portimao - Portimao, 207 km
Het opstaan viel naar omstandigheden erg mee dankzij de wonderpillen van de meereizende arts. We mochten vandaag zelf onze starttijd bepalen en daarom koos ik ervoor om 2 minuten na mijn directe tegenstander Ruud Franssen te starten. Ruud rijd iets harder dan mij maar heeft wat vaker moeilijkheden met de navigatie. Daarom startte ik achter hem om hem niet het voordeel te geven om achter mij aan te rijden. 
De proef begon direct met een steile klim waar ik een beetje tegen op zag door de buiteling van de vorige dag. Maar alle klassementsrijders gingen erop en ik had dus geen keus. Gelukkig zonder kleerscheuren boven. Halverwege de proef stak er nog wel een boom de track over die op het midden van de track bleef staan. Dus dat was weer een bodemonderzoek.....
De navigatie was wederom uitdagend en vlak voor de finish haalde ik Ruud en nog een paar anderen in die niet meer wisten waar ze waren. Missie geslaagd. 
Waarschijnlijk door de boom of het trillen wel weer de navigatiesteun moeten laten lassen.

IMG_0370.JPGDag 6, Portimao - Faro, 200 km
Ik sta voor de start op de eerste plaats met maar 2 punten voor op Ruud Franssen. Vandaag moet ik als eerste starten en de eerste sporen zetten. Ruud start 1 minuut na mij en als hij wint wint hij ook de rally. Het wordt spannend.
Het is altijd leuk om als eerste de track op te gaan omdat je geheel op je eigen navigatiekunsten moet vertrouwen. Bij twijfel kun je niet stiekem kijken of er spoor een kant op loopt. De navigatie was weer moeilijk en tot CP2 lag ik eerste. Tijdens het stempelen kwam Ruud aangeslipt en probeerde snel zijn stempel te krijgen. Vlak na de stempelpost moesten we direct linksaf en omlaag. Vlak na CP2 reed ik 200 m verkeerd en dacht dat Ruud me op dat moment wel ingehaald had. De rest van de proef foutloos proberen te rijden en alles heel proberen te houden omdat in mijn beleving Ruud voor me lag.
Bij de finish was ik ook zeer verbaasd dat Ruud er nog niet was. Blijkbaar was hij toch verkeerd gereden en dat betekende dat ik eerste was geworden. 
Achteraf bleek dat Ruud zo druk was bij de stempelpost CP2 dat hij daar rechtdoor is gereden. Daarna het pad is kwijtgeraakt en op een plek is beland waar hij niet meer kon uitkomen. Hij is toen een paar km gaan lopen om bij een waypoint te komen waar hij uiteindelijk gevonden is door zijn vader en Jos van Bergehenegouwen. Ze hebben toen met touwen zijn motor 200 meter omhoog moeten slepen.

Na de proef was er nog een lange navigatieproef die naar Faro ging. Ik heb dat samen met Geert Mulder (Dakar deelnemer) gereden en genoten van de laatste kilometers.

Mooie en spannende week gehad met de Alentejo rally en de eerste plaats was natuurlijk erg leuk.

Zie ook Rallymaniacs: http://www.rallymaniacs.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1990:erik-kofman-verbaast-en-wint-de-alentejo-rally&catid=15:nieuws&Itemid=63

  • 0.jpg
  • 1.JPG
  • 11.JPG
  • 12.JPG
  • 13.JPG
  • 3.JPG
  • 4.JPG
  • 5.JPG
  • 8.JPG
  • 9.JPG
  • IMG_0368.JPG
  • IMG_0370.JPG
  • IMG_0387.JPG
  • IMG_0389.JPG

« Terug naar archiefDit nieuwsbericht is geplaatst op 18 september 2011.

Hoofdsponsor

  • hslogo1_lvn1.png
  • hslogo_lvnl2.png

Sponsoren

  • slgo_rallyrijder.png slgo_timo.png slogo_autodrop.png slogo_autoschade.png slogo_AVC.png slogo_ctouch.png
Word supporteren maak kans op Erik's motor!
Social:

Copyright © 2017 Erik Kofman / Alle rechten voorbehouden / Website door Vontis Internetbureau

Home / Contact