13/01 Dakar 2012 stage 12: Arequipa-Nasca

Afgelopen nacht hebben alle motorrijders geslapen in een grote tent als afsluiting van de marathonetappe van gisteren. Op de grond lag alleen een stuk vloerbedekking op het gras waar we  op moesten slapen. Het was hartstikke koud, ik heb al mijn crosskleren aangetrokken en de muts en sokken die we van de organisatie hadden gekregen. Waarom we dit moesten doen en wat voor een nut dit heeft weet niemand. Wel hebben we voor het slapen nog veel lol gehad met elkaar, vooral met de Nederlanders, Engelse en Denen. De volgende dag had iedereen slecht geslapen, en hoe raar het misschien klinkt ik miste me tentje met mijn lekke luchtbed.

 

MSW1575.jpgVoor de verbinding van 265km vandaag  kregen we 5 uur, als we zoveel tijd krijgen dan voel ik al nattigheid. En dat klopte; het was een lang slinger bergpad vlak langs de kust waar je dus geen gas kan geven en heel goed moet opletten. Het was overigens wel een hele mooie kustlijn, even wat anders dan Zandvoort. Ook de vrachtwagens hebben het lastig met zo’n verbinding. Ze kruipen omhoog de berg op en racen vervolgens er weer keihard af. En daar rijden wij dan steeds tussen door. Ook als is het een verbinding, het blijft gevaarlijk. Tijdens de verbinding was ik even gestopt op een muziekje op te zetten. Toen rook ik een olie lucht, en zag dat er olie lekte uit de kering bij de uitgaande as waar je tandwiel opzit. Ik was eigenlijk meer bang voor brand dan voor de olielekkage. Van een van de motorservice teams heb ik wat gereedschap geleend om alles na te lopen maar ik kon niet echt iets vinden. Ook kreeg ik een busje olie mee voor ik mijn binnenzak voor als het nog meer zou gaan lekken en zonder olie kom te staan.

 

Ik was op tijd bij de Special, drie kwartier van te voren gearriveerd. Dus ik kon even rusten. Ik ben even in de schaduw gaan liggen en viel meteen in slaap en om me heen lagen allemaal motorrijders te tukken. We hebben nog maar 2 dagen te gaan en eigenlijk maar 1  omdat de laatste dag heel gemakkelijk is (Special van 29km). Het motto is dus; op de motor blijven zitten en alles heel houden. Geen gekke dingen uithalen of risico’s nemen.

BB20120113DKR199.jpgDe Special begon met een 12km lange strandt race, dat is dus het gas open en gaan. Daarna door de strandduinen , dat vond ik super gaaf. De duinen zijn echt heel hoog, heb nog geprobeerd om te genieten van het uitzicht maar het is zo gevaarlijk dat je heel goed moet uitkijken. Op een geven moment reed ik om een duin heen en daar stond de motor van Marco van Geel No 177 in een greppel. Ik grapte nog tegen hem; weer je ontsteking? Maar hij was gevallen en zijn pols zag er niet fris uit, die stond niet zoals het hoort. Voor de rest ging het wel met hem en hij had zelf al de helikopter gebeld voor verzorging. Toen ben ik weer verder gegaan. Ik begon daarna wel even voorzichtiger gaan rijden omdat het toch in je hoofd gaat zitten. Als je nu uitvalt zo vlak voor de finish zou het echt zonde zijn..Zo voorzichtig rijden is ook niet alles dus na 20km heb ik het gas er weer opgegooid.

GL20120113DKR286.jpgNa de grote duinen kwamen de hele grote duinen waar geen einde aan leek te komen. Elke duin neem je in etappes die je snel van te voren probeert in te schatten hoe deze het beste te nemen is. Elke keer als ik boven was hoopte ik dat het de laatste was maar elke keer doemde er weer nieuwe duinen op die wel weer hoger leken. Heb 3 keer vastgezeten, elke keer probeerde ik dan wel eerst rust te nemen en me op te laden om weer vrij te komen. Het kost zoveel energie om los te komen en als je dat gehaast doet dan raak je alleen maar extra uitgeput. Ik kijk er ook steeds van op hoe de auto’s en vrachtauto’s door die duinen rijden, als je dat zo ziet dan lijkt het of je geen moeite hebben om boven te komen. Het laatste stuk moesten we tussen graspolen en kleine bergjes zand door. Daar stond ook veel plubliek te klappen en schreeuwen.De motor is nog steeds helemaal top, hij blijft maar gaan en ik heb weinig problemen tot nu toe.

Om 15:00 was ik al in het bivac maar onze vrachtwagen met de kisten was er nog niet. Heb toen maar eerst wat gegeten en wat gehangen in de Red Bull lounge. Toen de vrachtwagen met de kist was gearriveerd heb ik meteen groot onderhoud gepleegd aan de motor. Gisteren heb ik niks gedaan (alleen mijn luchtfilter vervangen) omdat ik geen kist had. Dus nieuwe banden erop, olie vervangen, nieuw luchtfilter erop etc. De olielekkage die ik had met de lekke kering moest ook gerepareerd worden. Hiervoor moest ik een olieringetje bietsen bij KTM want de mijne waren op. Ik rij al 2 dagen met een kapotte handkap en mijn ander handkap ben ik ook al een paar dagen kwijt. Dat zat me toch niet lekker, dus ben ik na het eten en massage opzoek gegaan naar nieuwe handkappen. Van het Honda team Europe van Henk Hellegers heb ik nieuwe handkappen gekregen, jongens nog bedankt.

De motor is weer helemaal top en ik ben ook weer helemaal fris…bijna tijd voor de finale.

Bron: erikkofman.nl

Fotos: erik kofman/ dakarpress.nl /  Theo Ribeiro

  • 074_dk12_theoribeiro_124918_alta.jpg
  • BB20120113DKR199.jpg
  • DVV120113D12230.jpg
  • GL20120113DKR286.jpg
  • MSW1575.jpg
  • Schermafbeelding_2012-01-13_om_15.39_.56_.png
  • Schermafbeelding_2012-01-13_om_15.40_.43_.png

« Terug naar archiefDit nieuwsbericht is geplaatst op 13 januari 2012.

Hoofdsponsor

  • hslogo1_lvn1.png
  • hslogo_lvnl2.png

Sponsoren

  • slgo_rallyrijder.png slgo_timo.png slogo_autodrop.png slogo_autoschade.png slogo_AVC.png slogo_ctouch.png
Word supporteren maak kans op Erik's motor!
Social:

Copyright © 2018 Erik Kofman / Alle rechten voorbehouden / Website door Vontis Internetbureau

Home / Contact