11/01 Dakar 2012 stage 10: Iquique - Arica

 

074_dk12_theoribeiro_103618_alta.jpgWat was dit een topdag, super mooie rit van 377 kilometer. Ik heb heerlijk gereden. We begonnen vandaag met 65 km verbinding om bij de start te komen. Het eerste deel ging langs zoutmeren met mooie paden maar ook bonkige stukken over de zoutvelden heen. Ik was gestart met de gedachte dat ik over 169 km zou kunnen tanken. Mijn brandstof hoeveelheid had ik hierop afgestemd want ik wil niet de hele tijd met volle tanks rijden. Maar de tankstop kwam maar niet en ik dacht toen: die tankstop zal toch niet bij 269 km zijn dat haal ik nooit. Ik had me al voorgenomen om bij de lokale bevolking benzine te gaan vragen maar toen kwam de bevrijdende tankstop op 189 km.

Ik begon ook problemen te krijgen met schakelen tussen de eerste en tweede versnelling. Ik kon hem alleen maar met de hand in de lagere versnellingen krijgen. Wat betekent dat je voorover op de tank moet gaan liggen tijdens het rijden en met je hand aan het pedaal zit te trekken en te duwen.

BB20120111DKR254.jpgNa de tankstop gingen we de duinen in en dat ging helemaal super, hoge bergen van zand met mooie uitzichten. Maar het schakelen bleef een probleem. Op een gegeven moment keek ik even achterom en toen zag ik Gerard de Rooy in de verte. Ik dacht ik kan even wachten tot hij voorbij is of gewoon doorrijden en dan zie ik wel wanneer hij voorbij komt. Ik besloot door te rijden en als je weet dat Gerard achter je aankomt dan wil je wel doorrijden. Dit was een goede motivatie om gas te geven want als je op dit stuk stil komt te staan heb je die vrachtwagen in je nek. Bij sommige afdalingen was je gewoon een ongeleid projectiel, remmen kon niet en het was gewoon 100 meter naar beneden glijden. Het ging steeds harder en harder en je hoopte dan gewoon dat je niet onderuit zou gaan. Op een van de hoge duinen ben ik op een klein richeltje even stil gaan staan om van het uitzicht te genieten.

Ik heb maar een paar auto’s voorbij zien komen, Robby Gordon in z’n Hummer, een mini en nog een BMW (de Rus Mironenko #322). Die Rus is echt een asociale gast, hij drukt pas op zijn Sentinel als z’n buitenspiegel op een halve meter naast mijn stuur zit. De andere autocoureurs doen dit wel netjes op tijd. 

DVV120111D12199.jpgHet laatste stuk van de proef waren veel fesh fesh paden. Ik reed op een slingerend fesh fesh pad en je gaat dan wel eens naast het spoor rijden of steekt een bocht af. Dit deed ik nu weer en toen moest ik over een richeltje van een halve meter en ik dacht dat het een stevige ondergrond was maar dit bleek ook fesh fesh. Het gevolg was dat ik rechtdoor ging en mijn stuur sloeg dubbel. Ik vloog er voorover hard af. Je ziet op zo’n moment niets meer het is alles stof. Er stopte nog even een Quad die vroeg niet eens of het goed met me ging, nee die ging er meteen weer vandoor. Verder in de duinen ging het schakelen steeds slechter ook in de hogere versnellingen. Ik dacht dit wordt echt een probleem, ik hoopte dat het niet mijn schakelbak stuk zou gaan. Ik heb wel de finish gehaald en daar wilde ik kijken of ik mijn schakelpedaal iets lager kon zetten en toen zag ik dat er een boutje was losgetrild. Het euvel was met één boutje snel verholpen.

Na de finish moesten we nog even 265 km verbinding rijden naar het Bivac waar ik met een houten kont om 18:00 uur aankwam na 11 uur non-stop op mijn motor te hebben gezeten. Er zijn 2 uitvallers vandaag in het Malle-moto klassement voor kistrijders. Hierdoor sta ik nu op de vierde plek achter Hans-Jos Liefhebber en de twee Fransmannen Stephane Hamard en Hugo Payen.

RHE20120111DKR249.jpgMorgen een marathon etappe. Er is morgenavond voor de motorrijders geen service ter beschikking, we stoppen ergens in de woestijn. Ook wij, als kistrijders, krijgen onze kist met spullen niet. Van de organisatie krijg je een pakketje met een poncho een dekken en dikke sokken. Ik neem morgen tijdens de rit een luchtfilter mee (die zet ik er dan ‘s avonds op) en vanavond heb ik groot onderhoud gedaan aan mijn KTM omdat ik morgen niets kan doen. De banden zijn verwisseld, olie ververst en eigenlijk alles wat je bedenken kan heb ik gedaan. Het roadbook klaarmaken heeft ook weer veeltijd gekost. Er waren weer de nodige veranderingen. Er gingen stukken tussen uit en er moesten ook weer nieuwe stukken ingezet worden. Ook heb ik nog even snel gedoucht want morgen zal dat niet gaan.  We zijn ook nog naar de douane geweest om stempels te halen omdat we de grens overgaan naar Peru. Wat een bureaucratie. Bij de ene tafel krijg je een stempel dat je Chili uit gaat en dan moet je weer in de rij om een stempel te halen dat je Peru in gaat.

Het was een lange dag, het is nu 23:00 uur, ik ga slapen mijn slaappil begint te werken. 

Bron: Erikkofman.nl
Foto’s: Dakarpress.nl / Theo Ribeiro

  • 074_dk12_theoribeiro_103618_alta.jpg
  • BB20120111DKR254.jpg
  • DVV120111D12199.jpg
  • RHE20120111DKR249.jpg

« Terug naar archiefDit nieuwsbericht is geplaatst op 11 januari 2012.

Hoofdsponsor

  • hslogo1_lvn1.png
  • hslogo_lvnl2.png

Sponsoren

  • slgo_rallyrijder.png slgo_timo.png slogo_autodrop.png slogo_autoschade.png slogo_AVC.png slogo_ctouch.png
Word supporteren maak kans op Erik's motor!
Social:

Copyright © 2018 Erik Kofman / Alle rechten voorbehouden / Website door Vontis Internetbureau

Home / Contact