10/01 Dakar 2012 stage 9: Antofagasta - Iquique

Vanmorgen op een hard luchtbed wakker geworden. Voorgaande nachten was hij steeds zacht dus ik had hem gisteravond keihard opgepompt en 3 matjes eronder gelegd. Toch een onrustige nacht gehad, het is de hele nacht klam en warm. Ook houd ik de hele nacht de tijd in de gaten want je wilt niet te laat wakker worden.

De start van de special was op 9 km van het Bivac en waar we normaal een starttijd krijgen waarop je uit het Bivac moet vertrekken bleek het nu de starttijd van de special te zijn. Iedereen was al weg dus ik ben als een gek vertrokken uit het bivac. Ik heb de pijl van mijn GPS gevolgd en dwars door de duinen gereden en kwam 30 seconden voordat ik moest starten aan.

8_RHE20120110DKR138.jpgDe special was ruim 400 kilometer in twee delen, met een stuk neutralisatie ertussen. Het eerste deel was zo’n 340 km en het tweede deel 90 km. Het was een mooie track met bergpaadjes. Ik heb wel veel in het stof gereden en met die laaghangende ochtend zon was het zicht niet al te best. Het was een mooiere special dan gisteren maar hij was wel erg lang. Normaal stel ik tijdens de rit een aantal mijlpalen, zo van: de eerste 100 km zitten erop, ik zit op de helft en nog van Amsterdam tot Enkhuizen en dan de finish. Maar de organisatie had zoveel wijzigingen gegeven op het roadbook van vandaag dat ik het overzicht een beetje verloor en niet meer goed wist hoe ver ik nu was. Als je dan 200 km had gehad moest je weer terug naar de positie van 160 km in het roadbook. Het was gisteren echt heel lastig om het roadbook te maken, er was heel veel veranderd en bijgekomen. Dit heeft veel tijd gekost maar bleek een goede tijdsinvestering want je zag vandaag dat iedereen in paniek terugreed omdat ze verkeerd zaten. Ik heb met het aangepaste roadbook goed gereden en heb met goed navigeren weer veel rijders ingehaald (ik begon als 93e en stond op een gegeven moment 75e). Het was vandaag veel offtrack, dus geen pad of paadje dat je kunt volgen.

Op een gegeven moment ging het alarm op mijn motor af. Dat betekent dat er iets is gebeurt. Toen bleek dat een Quad van een richel van 3 meter was gedonderd. Hij had die richel niet op tijd gezien na een heel snel stuk. Zelf reed ik met 80 km/uur in een soort put van een meter doorsnee waarvan ik de bodem niet kon zien. Ik kon nog net op tijd mijn voorwiel er overheen wippen en ben er zonder kleerscheuren overheen gekomen.

1_RUB20120110DKR602.jpgTwee kilometer voor de neutralisatie moeten we nog een riviertje over en er stonden al opvallend veel fotografen en lokals. Dat betekent vaak dat het een lastig stuk zal worden. De motor voor me viel en hij verdween helemaal onder water  zo diep was het en het water stroomde ook hard. Ik wilde ook de oversteek gaan maken toen de vrachtwagen van Gerard de Rooy langs kwam. Ik heb maar even gewacht want als hij naast je de rivier oversteekt dan ben je tot in je helm zeiknat. Een lokal hielp mij door de rivier en het water stond tot mijn kruis. Bij de finish van het eerste deel heb ik nog wel het water uit mijn laarzen gegooid. Ik stond bij de stempelpost en toen kwam Ales Loprais , in een grote stofwolk, keihard aangescheurd en hij moest vol in de ankers. Gelukkig stopte hij zijn Tatra op 1 cm van mijn achterwiel.

4_GL20120110DKR779.jpgDe 140 km neutralisatie was even lekker om te ontspannen. Het eerste deel van de special is wel zwaar geweest voor het hele lichaam.

25 minuten voordat ik aan het tweede deel moest beginnen was ik aan de start. Daar ben ik even tussen twee rotsen in de schaduw gaan zitten en viel meteen in slaap. Gelukkig werd ik op tijd wakker om het laatste stuk te rijden en startte achter Gerard de Rooy. Bij de start van het tweede deel begreep ik dat Loprais, op het neutralisatie gedeelte, zijn vrachtwagen op z’n dak had gegooid en uit de Dakar lag.

Het tweede stuk was erg mooi om te rijden, duinen, mooie paden. Veel auto’s hebben me hier ingehaald en ook de andere vrachtwagens van team De Rooy kwamen langs. Ik vind het wel mooi als ze langs komen als het maar op de juiste plek is. Soms zit je op een smal paadje met een diep spoor en dan kun je echt niet snel even aan de kant. Op een bergpaadje, van één auto breed, kwam er een Kamaz achter mij aan en ik ging een krappe bocht in en kwam na de bocht in het fesh fesh stil te liggen. Op datzelfde moment ging mijn Sentinel (inhaal meldsysteem) voor die Kamaz aan. Toen gingen echt alle haren recht op staan. Ik zag zelf niets meer en hij ziet natuurlijk ook niets. Ik kon mij net op tijd in veiligheid brengen.
De finish lag onderaan een duin van 1.500 meter hoog, een grote mooie afdaling.

Bron: Erikkofman.nl
Foto’s: Erik Kofman / Dakarpress.nl

  • 1_RUB20120110DKR602.jpg
  • 2_LJ37741.jpg
  • 3_RUB20120110DKR610.jpg
  • 4_GL20120110DKR779.jpg
  • 8_RHE20120110DKR138.jpg
  • CARTE.jpg
  • PROFIL_US.jpg
  • z_Finish.png

« Terug naar archiefDit nieuwsbericht is geplaatst op 10 januari 2012.

Hoofdsponsor

  • hslogo_lvnl2.png
  • hslogo1_lvn1.png

Sponsoren

  • slgo_rallyrijder.png slgo_timo.png slogo_autodrop.png slogo_autoschade.png slogo_AVC.png slogo_ctouch.png
Word supporteren maak kans op Erik's motor!
Social:

Copyright © 2018 Erik Kofman / Alle rechten voorbehouden / Website door Vontis Internetbureau

Home / Contact