09/01 Dakar 2012 stage 8: Copiapo - Antofagasta

 

Op de vraag: "Zijn er gemakkelijke dagen in de Dakar" is het antwoord eenvoudig…NEE. Vandaag was het weer zwaar en afzien. De korte nacht (moest om 05:00 eruit) op een leeg luchtbed hielp ook niet echt mee.

Photo_09-01-12_09_14_32.jpgNa een verbinding van 245 km kregen we een lange Special van 477 km. Ik heb vandaag veel motorrijders gesproken maar niemand vond het echt leuk. Het was echt een Special voor de auto's, 80% was lang, snel en vlak. Dus de auto’s kwamen ons aan alle kanten voorbij, echt levensgevaarlijk. Ik hoor in mijn helm als er een auto aankomt, maar dan heb je nog maar een paar seconden om aan de kant te gaan. Als eerste kwam de Hummer van Robby Gordon voorbij….je weet niet wat je meemaakt zo hard rijdt die gast. Maar ik reed op een geven moment op een bergweggetje langs een afgrond waar je geen kant op kan als er een auto voorbij komt. Ik heb mezelf met mijn motor toen helemaal tegen de bergwand aangeplakt zodat ze konden passeren. Op zulke weggetjes of als je in een diep spoor zit is het echt heel gevaarlijk.

074_Photo_09-01-12_09_14_31.jpgDe laatste 30 km was wel met stenen en fesh fesh, die stenen voelde ik steeds in mijn polsen. Pak 8 uur lang een stier bij zijn horens die zich los probeert te schudden en zet ook nog een drilboor op zijn kop: dat is het Dakar gevoel. Bij WP3 kwam ik mijn Deense vriend Jes Munk (no. 86) tegen. Hij was voor mij gestart en rijdt normaal veel sneller maar hij had een olie lekkage bij zijn motorblok. Daardoor lekte er olie op zijn laars en dat was in de brand gevlogen waardoor hij een zware crash had gemaakt. Bij de tankstop was hij er nog steeds zenuwachtig over want de olie spoot aan alle kanten uit zijn motor. We moesten toen nog 150 km (hij heeft het wel gehaald).

GL20120109DKR348.jpgDaarna nog 120 km verbinding naar het bivac in Antofagasta. De laatste 15 km was dwars door Antofagasta heen en daar hebben we alleen maar file gereden door de vele stoplichten (hoe raar dat dan ook weer klinkt). Om 17:30 uur was ik in het bivac. De motor had niet veel onderhoud nodig omdat we net de rustdag hadden gehad. Ik dacht ik maak meteen mijn roadbook klaar voor de volgende dag, dan is dat maar weer gedaan. Maar we kregen 8 nieuwe pagina’s met wijzigingen voor het roadbook, daar ben ik dus heel lang mee bezig geweest. Voor morgen verwacht ik bijna dezelfde dag als vandaag, lange paden met veel stenen. Ik hoop maar dat mijn luchtbed het vanavond langer goed houdt.

Bron: Erikkofman.nl
Foto's: Erik Kofman / Dakarpress.nl / Theo Ribeiro

  • 074_Photo_09-01-12_09_14_31.jpg
  • CARTE.jpg
  • GL20120109DKR348.jpg
  • MAA20120109DKR20-2-29.jpg
  • Photo_09-01-12_09_14_32.jpg
  • Photo_09-01-12_11_08_38.jpg
  • PROFIL_US.jpg
  • RHE20120109DKR185.jpg

« Terug naar archiefDit nieuwsbericht is geplaatst op 09 januari 2012.

Hoofdsponsor

  • hslogo_lvnl2.png
  • hslogo1_lvn1.png

Sponsoren

  • slgo_rallyrijder.png slgo_timo.png slogo_autodrop.png slogo_autoschade.png slogo_AVC.png slogo_ctouch.png
Word supporteren maak kans op Erik's motor!
Social:

Copyright © 2018 Erik Kofman / Alle rechten voorbehouden / Website door Vontis Internetbureau

Home / Contact