07/01 Dakar 2012 stage 7: Copiapo - Copiapo

 

RHE20120107DKR180-2.jpgDe rit Copiapó - Copiapó stond in de boeken als de zwaarste rit van deze week. Vorig jaar, bij mijn Dakar-debut was dit mijn aller zwaarste rit. Toen heb ik uren in de woestijn gelegen met een kapotte dynamo (na te lezen op erikkofman.nl). Vooraf zag ik best wel een beetje tegen deze dag op, ook door de problemen met mijn knie. Ik heb gisteren mijn knie op doktersadvies gekoeld, maar kan niet zonder kniebrace lopen. Door de spanning heb ik slecht geslapen. We mochten tot 5:30 uur uitslapen maar vroeg in de morgen reden er al motoren langs mijn tentje. Ik schrok wakker en dacht shit ik heb mij verslapen, de eerste rijders vertrekken al richting de proef. Maar dan blijken het monteurs te zijn die de motoren testen en inrijden.

Photo_08-01-12_08_22_13_(1).jpgHet belangrijkste doel voor vandaag was dat ik deze laatste rit voor de rustdag uit zou rijden. Ik was erop voorbereid dat het een lange dag zou kunnen gaan worden en had een hoofdlamp mee die ik op mijn helm kan doen voor als de duisternis komt inzetten. De verbindingsrit van 150 kilometer was koud, ik was niet, zoals gisteren, op de kou gekleed.

Het eerste deel van de proef was heel snel en we gingen de bergen in. Ik reed zo lekker, af en toe een zandpaadje, dat gaf erg veel vertrouwen en ik kwam helemaal in mijn ritme. Ik reed niet meer zo krampachtig en vanaf dat moment kwam de swing terug en ik zat er weer lekker in. Op het geneutraliseerde deel van de route zag ik de zee. Dat was echt een moraal boost, ik kon de zee bijna ruiken alles was mooi blauw en fris.

Photo_07-01-12_18_02_30.jpgNa getankt te hebben doemde de beruchte duinen van Copiapó op. Dit zijn niet de duintjes die we in Nederland kennen maar echt gigantische bergen van zand. Het was echt genieten tijdens deze proef. Af en toe kom je op boven op een duin en dan kijk je een afgrond in zo hoog dat je bijna niet nog eens durft te kijken.  Heel ver weg zie je dan weer andere deelnemers rijden, echt super gaaf. In de duinen heb ik heel lekker gereden, het ging echt heel goed.

Ik stopte op een gegeven moment bij Marco van Geel. Hij had panne maar ik kon hem jammer genoeg niet helpen. De duinen gingen echt boven verwachting. De KTM blijft maar gaan het is echt een super ding, veel beter dan de Aprillia waar ik vorig jaar mee reed.

De eerste auto’s kwamen ook al langs. Wat is het toch een feestje om die Hummers van Al-Attiyah en Gorden langs te zien rijden. Die gasten gaan zo verschrikkelijk hard, echt geweldig. Ik heb echt respect voor die mannen.

De eerste vrachtwagens kwamen ook al langs, Gerard de Gooy voorop, gevolgd door een Tatra en twee duinen later zat hij vast en kon ik hem weer inhalen, dat was wel leuk. Het was voor die grote jongens nog een hele uitdaging om er door te komen.

MAA20120107DKR89-94.jpgOp een snel stuk vloog een auto op een halve meter voorbij met 200 km/uur zonder dat hij zich had aangemeld, dan schrik je echt. Alle voertuigen hebben een soort meldsysteem. Als je hard achterop een deelnemer af rijdt druk je op een knop en dan krijgt de deelnemer die je inhaalt op zijn voertuig een signaal waardoor deze weet dat hij wordt ingehaald. Maar dat moet je niet doen als je al aan het inhalen bent.

Om 22:00 uur ben ik dan eindelijk gefinished. Ik heb bij elkaar 13 uur op de motor gezeten. Morgen is een rustdag en er hangt meteen een hele andere sfeer in het bivac. Er is helemaal geen haast meer bij. Je gaat nu rustig wat eten, waar je voorgaan de dagen alles maar naar binnen schrokte om weer snel te kunnen sleutelen. Je spreekt nu ook meer mensen en niemand is echt gehaast. Ik heb mijn KTM meteen schoon gespoten van binnen en van buiten. Ik ga straks eerst lekker slapen en een lijstje maken met wat ik allemaal moet doen: alles nakijken, banden verwisselen, olie, benzine- en lucht filters, nieuwe tandwielen en een nieuwe ketting. De rustdag is een drukke dag voor een kist-rijder.

Bron: Erikkofman.nl

Foto’s: Erik Kofman / Dakarpress.nl / Eliseo Miciu

  • LJ20120107DKR22.jpg
  • LJ20120107DKR23.jpg
  • MAA20120107DKR89-94.jpg
  • Photo_07-01-12_17_09_44.gif
  • Photo_07-01-12_17_09_46.gif
  • Photo_07-01-12_18_02_30.jpg
  • Photo_08-01-12_08_22_13_(1).jpg
  • Photo_08-01-12_08_22_13.jpg
  • Photo_08-01-12_08_22_18.jpg
  • Photo_08-01-12_08_22_19.jpg
  • RHE20120107DKR180-2.jpg

« Terug naar archiefDit nieuwsbericht is geplaatst op 07 januari 2012.

Hoofdsponsor

  • hslogo_lvnl2.png
  • hslogo1_lvn1.png

Sponsoren

  • slgo_rallyrijder.png slgo_timo.png slogo_autodrop.png slogo_autoschade.png slogo_AVC.png slogo_ctouch.png
Word supporteren maak kans op Erik's motor!
Social:

Copyright © 2018 Erik Kofman / Alle rechten voorbehouden / Website door Vontis Internetbureau

Home / Contact