04/01 Dakar 2012 stage 4: San Juan-Chilecito

Vannacht eindelijk goed geslapen, voel me beter en de routine komt weer terug. Eerste een verbinding van 300 km waar toch ook al redelijk wat onverhard in zat.

074_dk12_andrechaco_031530_alta.jpgDe special begon erg lekker, bergpaadjes waar je snel doorheen kon komen. Dat ging super. Ik dacht nog, als het zo doorgaat dan zijn we een keertje vroeg binnen en kan ik op tijd eten, douchen en de tent in. Na 140 km was er een tankstop en daarna begon het echt weer heel zwaar te worden niet normaal. We moesten de rivier de Rio in deze was ongeveer 1 kilometer breed. Hier moest ik navigeren op koers. In dit gedeelte ook veel vegetatie, gaten en fijne rode stof. Opeens begon het te waaien en de lucht werd pik en pik zwart. Ik kon nog geen 20 meter vooruit kijken. Ik ben toen maar afgestapt en heb 10 minuten gewacht tot de wind ging liggen. Ik ben maar achter een boom gaan staan want je weet nooit of er een gek hier wel doorheen rijdt en ik heb geen zin in ongelukken opzoeken. Het was echt niet verantwoord om hierin door te rijden.

074_RHE20120104DKR139.jpgToen moesten we de rivier in waar nog water in stond. Ik denk dat ik die rivier wel vijftig keer ben overgestoken met water tot aan je knieën. Dacht je eindelijk dat je op het drogere gedeelte van de rivier was aangekomen kregen we nog een rivier met gigantische stenen over 50 of 60 kilometer. Hierna dacht ik okay nog 30 kilometer we zullen nu wel de weg op gaan naar de finish.

074_ak12_theoribeiro_048448_alta.jpg
Maar niets was minder waar, toen kregen we als toetje nog een gedeelte met fesh fesh (heel fijn poeder zand). Ik zag er niet meer uit, ik was nog nat van de rivier (ik ben op een paar stenen lelijk van mijn motor geslingerd) en als je dan door het stof gaat dan zit het echt overal. Een heel aantal auto’s hadden mij al ingehaald en het hele parcours was stuk gereden. Er was gewoon niet door te komen. Overal zag je motorrijders hijgend onder een boom staan om bij te komen. Puur op karakter en doorzettingsvermogen ben ik aan de finish gekomen. Zegt een official bij de finish dat het morgen pas echt zwaar wordt. Dit wilde ik echt nog even niet horen.
Ik zat mij tijdens de race al uren lang te verheugen op een blikje Redbull, was er geen Redbull bij de finish.

074_dk12_andrechaco_031532_alta.jpgNa de finish moesten we ook nog een verbinding van 60 km rijden en het is nog steeds meer dan 40 graden. Iedereen was zo verschrikkelijk moe. Blijkt er in die verbinding ook nog 30 kilometer onverhard te zitten, op een berg met verschrikkelijke afgronden. Ik was om half acht in het bivac.

 

074_RHE20120104DKR504.jpgBlijkt het bivac ook een en al fesh fesh te zijn, alles zit onder het stof. Ik dacht even snel mijn voor- en achterwiel te verwisselen, schiet de dop van mijn dopsleutel eraf en ros ik met mijn duim langs de remschijf met een dikke bloedende snee in mijn duim als resultaat.

 Het was een echte loeizware Dakar dag, de eerste krassen staan op mijn motor.

 

Foto’s: Erik Kofman / Dakarpress.nl / Andre Chaco / Theo Ribeiro

  • 074_ak12_theoribeiro_048448_alta.jpg
  • 074_dk12_andrechaco_031530_alta.jpg
  • 074_dk12_andrechaco_031532_alta.jpg
  • 074_dk12_andrechaco_031540_alta.jpg
  • 074_RHE20120104DKR139.jpg
  • 074_RHE20120104DKR504.jpg
  • AiTme5-CQAAG8uI.jpg-large_.jpg
  • CARTE.jpg
  • PROFIL_US.jpg

« Terug naar archiefDit nieuwsbericht is geplaatst op 04 januari 2012.

Hoofdsponsor

  • hslogo_lvnl2.png
  • hslogo1_lvn1.png

Sponsoren

  • slgo_rallyrijder.png slgo_timo.png slogo_autodrop.png slogo_autoschade.png slogo_AVC.png slogo_ctouch.png
Word supporteren maak kans op Erik's motor!
Social:

Copyright © 2018 Erik Kofman / Alle rechten voorbehouden / Website door Vontis Internetbureau

Home / Contact