03/01 Dakar 2012 stage 3: San Rafael - San Juan

 

Verbinding 291 km / Special 270 km

rphoto4.jpgVanmorgen weer begonnen met de verbindingroute van 300 km. Na 100 km kwamen we in het Andesgebergte met mooie wit besneeuwde toppen. Dit zag er erg indrukwekkend uit. Ik was op tijd bij de start van de proef en het eerste deel tot de tankstop was snel en goed te doen. Tijdens de briefing hadden ze gewaarschuwd dat het parcours heel slecht zou zijn door het slechte weer van een aantal dagen terug. Sommige stukken heeft de leiding niet eens voor kunnen rijden.

Halverwege, bij de tankstop, merkte ik dat een beugel van mijn uitlaat gebroken was. Dit iseen bekend probleem van de KTM dus ik had een reserve mee. Normaal heb je 15 minuten om te tanken, je camelbag met water te vullen en wat te eten maar het sleutelen heeft me veel tijd gekost. Ik had bijna geen tijd meer om te eten en te drinken. Ik ben 5 minuten te laat weer gestart dus dat viel eigenlijk nog wel mee.

ARHE20120103DKR241.jpg

De eerste 100 kilometer van het tweede stuk was een parcours alleen voor motoren. Als dat op het programma staat maak dan je borst maar nat, dat is slecht nieuws. Ik ben bewust rustiger gaan rijden door de eerdere ernstige gebeurtenissen in deze rally. Vandaag is er weer een Franse motorrijder in coma uit de duinen gehaald. Hij was bevangen door de hitte en zijn lichaamstemeratuur was tot 40 graden opgelopen. Wat een heftig gedeelte in de route. 15 Kilometer trailrijden door rivieren heen, zonder pad, door het water en over stenen zo groot als voetballen. Dit stuk was erg zwaar en ik ben hier ook door een aantal rijders ingehaald.

BB20120103DKR271.jpg

Na dit afzien kwamen we op mijn terrein: moeilijk navigeren op bergpaadjes. We reden op zo’n 2.500 meter hoogte en alles koelde eindelijk lekker af, zelfs het water in mijn camelbag. Ik heb hier zo’n man of 15 weer ingehaald door goed op te letten en goed te navigeren. Iedereen was naar de juiste weggetjes aan het zoeken. Veel coureurs hebben daar waypoints gemist en zijn tegen straftijd opgelopen.

Toen ik na vijf uur en drie kwartier de special op mijn KTM had afgerond zat ik er goed doorheen. Ik was om 17:00 uur in het veel te hete bivac en ben meteen begonnen aan het onderhoud van mijn motor. Er bleek nog een steun van de uitlaat te zijn afgebroken. Ik heb alles weer netjes gemaakt en de olie ververst.

Al met al was het weer een hele zware dag.

Foto’s: Erik Kofman / Dakarpress.nl 

  • ARHE20120103DKR241.jpg
  • BB20120103DKR271.jpg
  • CARTE.jpg
  • PROFIL_US.jpg
  • rphoto1.jpg
  • rphoto2.jpg
  • rphoto3.jpg
  • rphoto4.jpg
  • rphoto5.jpg

« Terug naar archiefDit nieuwsbericht is geplaatst op 03 januari 2012.

Hoofdsponsor

  • hslogo1_lvn1.png
  • hslogo_lvnl2.png

Sponsoren

  • slgo_rallyrijder.png slgo_timo.png slogo_autodrop.png slogo_autoschade.png slogo_AVC.png slogo_ctouch.png
Word supporteren maak kans op Erik's motor!
Social:

Copyright © 2018 Erik Kofman / Alle rechten voorbehouden / Website door Vontis Internetbureau

Home / Contact