02/01 Dakar 2012 stage 2: S Rosa de la Pampa-San Rafael

 De wekker gaat, het is 4:45 uur. Vannacht ontzettend slecht geslapen. De dood van de Argentijn Jorge Martinez Boero gisteren hakt er toch echt wel in.

photoa1.jpgHet is ook bloed en bloed heet. Ik heb het gevoel dat ik niet geslapen heb. Vandaag staat 400 km verbinding en daarna 300 kilometer special op het programma. Na 2 km uit het bivak stond ik al stil, de carburateur lekte benzine. Onverklaarbaar, sta je gewoon om 6:00 uur alweer te sleutelen. Maar we hebben het met een tyrap kunnen oplossen. Gelukkig kon ik op tijd met de proef beginnen.

  

Photoa0.jpgHet eerste deel was heel erg snel en ging plankgas. Het was echt een wedstrijd wie heeft het meeste lef. Vlak voor de tankstop (halverwege) lag er weer een rijder op de grond met twee helikopters erbij, dit bleek de fransman Bruno da Costa te zijn. Hij was vol tegen een koe aangereden, echt een akelig gezicht. Daarna ben ik ook behoorlijk van het gas af gegaan want het gaat nu wel erg hard. Na de tankstop was het weer 50 kilometer volle bak jagen en uiteindelijk kwamen we in rivierbeddingen aan. Veel stenen en knippen (dit zijn stenen ribbels op de rivierbodem, het lijkt wel op een wasbord) crossers vliegen daar overheen maar dit terrein is niet mijn sterkste kant, ik heb echt afgezien. Ik heb geen rug meer over, en ben echt kapot (dat wordt weer naar de massage om mijn rug los te maken). De laatste 30 kilometer van de proef waren echt heel zwaar, de eerste auto’s (die na ons zijn gestart) hebben me ook al ingehaald.

AiLolAACMAACLMQ.jpg-large_.jpgHet blijft wel een gaaf gezicht als die Hummer van Robby Gordon voorbij rost (ik kwam hem later tegen bij de verbinding naar het bivac). Maar we hebben het weer gehaald vandaag. En Ik ben nog redelijk goed geëindigd. Ik begon op de 108e plek en eindigde als 86e.

photoa2.jpg

  

 Na de proef was ik om 18:00 uur in het bivac. Vandaag was het bijltjesdag, er zijn veel deelnemers uitgevallen. Onderweg heb ik wel 15 motoren zien staan. Je merkt dat iedereen echt kapot is na deze zware dag. Tijdens de briefing meldde de organisatie dat een aantal rijders met uitdrogingsverschijnselen uit de wedstrijd zijn gehaald met de helikopter, het is hier zo’n 40 graden. In het bivak heb ik zelf weer al het onderhoud aan de motor gedaan. Waar andere coureurs de motor achterlaten bij de monteurs en kunnen gaan rusten moet ik zelf na deze tocht ook nog sleutelen. Ik heb de achterband verwisseld, en nog wat dingen rechtzetten wat ik was ergens voorover van een duin afgegaan. Na het onderhoud vertelt de klok dat het alweer 21:00 uur is en ik moet mijn roadbook nog inkleuren voor de rit van morgen.

Ik hoop dat ik vannacht beter slaap.

Foto's: Erik Kofman / Dakkarpress.nl

  • AiLdyoBCEAAGfyX.jpg-large_.jpg
  • AiLolAACMAACLMQ.jpg-large_.jpg
  • CARTE.jpg
  • Photoa0.jpg
  • photoa1.jpg
  • photoa2.jpg
  • PROFIL_US.jpg

« Terug naar archiefDit nieuwsbericht is geplaatst op 02 januari 2012.

Hoofdsponsor

  • hslogo1_lvn1.png
  • hslogo_lvnl2.png

Sponsoren

  • slgo_rallyrijder.png slgo_timo.png slogo_autodrop.png slogo_autoschade.png slogo_AVC.png slogo_ctouch.png
Word supporteren maak kans op Erik's motor!
Social:

Copyright © 2018 Erik Kofman / Alle rechten voorbehouden / Website door Vontis Internetbureau

Home / Contact