03/07 Rallytest: The beauty and the Beast

1.jpg

Dirttrack.nl heeft in samenwerking met Rallymaniacs.nl de Aprilia RXV 450 Rally getest samen met de Honda CRF450X Dakar. Lees hier het testverslag.

Rallytest: The beauty and the Beast

Je kent het wel: je zit voor de buis gekluisterd tijdens uitzendingen van “Le Dakar” en ziet motorrijders op hun geprepareerde machines strijden tegen de elementen. Bij elke uitzending komt er telkens weer 1 vraag naar boven, althans bij mij; “Hoe rijdt dat nu?”. Gedreven door deze nieuwsgierigheid de vraag gesteld aan de verschillende teams of het mogelijk is een Dakar motor mee te nemen voor een dagje stoeien. De agenda’s worden getrokken en zo staan we dan ineens oog in oog met 2 machines. Op de valreep kunnen we helaas niet over de KTM en Husqvarna beschikken, heel jammer natuurlijk want we hadden graag gelijk een compleet beeld willen kunnen schetsen. Nu staan er ook niet de minste uit het veld van machines voor ons: Aprilia RXV 450 rally en de Honda CRF450X-Dakar. 

2.JPG

Voor het rijden hebben we een mooie omgeving uitgezocht en onze voorrijder zal voor deze test/rijimpressie een mooie route laten rijden. 

De route is bezaaid met singletracks en knippenpaden. Gelukkig voor de testers is er zo nu en dan een gewoon zandpad en die geven een beetje ruimte om weer op adem te komen, wij zijn geen die-hard dakaristen. Oke, als we de uitzendingen van “le Dakar” hebben gezien dan dromen we weg bij perfecte drifts en eindeloze duinetappes. Knalhard komt het besef dat dit Nederland is met zijn kuilen die dieper blijken te zijn dan de bladeren doen vermoeden met een mooie handstand tot gevolg. 

Nu is het zo dat deze machines niet gemaakt zijn voor singletracks, het geeft ons wel inzicht hoe de beide motoren zich gedragen en wat dit doet met de rijder. Natuurlijk hadden we lange paden kunnen nemen zoals tijdens de Dakar en dan kom je maar één aspect tegen, namelijk het rijcomfort. Rijcomfort is belangrijk maar ook hoe een motor zich gedraagt in mul zand met knippen, dit geeft een perfect beeld van de handelbaarheid. Deze mulle paden hebben we genoeg gehad deze dag en daarmee word de dag compleet.

Aprilia RXV 450 Rally

De start is op de Aprilia. Het design is wat ik van een Italiaanse motorfiets verwacht: erg mooi. De frameconstructie, de achterbrug, de kuip, echt overal is aandacht aan het design besteed. Dat kunnen die Italianen echt goed: Dit is een beauty. De injectiegestuurde 2 cylinder loopt mooi. Het geluid uit de 2 fraaie uitlaten is zeer acceptabel voor een rallymotorfiets: zelfs code groen zou hier blij mee zijn.

Eerst even er omheen lopen. De voorbouw is zo gemaakt dat het roadbook meer voorover gekanteld is dan normaal. Dat zou ervoor moeten zorgen dat het roadbook onder alle omstandigheden goed is af te lezen, ook als je - ver voorover geleund – staand op een snelle passage zit. Wat ook opvalt is dat de voorbouw niet uit een stuk bestaat, maar uit 2 stukken zwart gespoten parallel lopende aluminium. Het oogt veel robuuster dan de ‘gebruikelijke’ rally voorbouw en schept veel ruimte voor de 2 uit elkaar staande koplampen die het ‘smoelwerk’ van de Aprilia zo herkenbaar maken.  Er zitten extra brede voetsteps op en ook de achtertanks zijn ook goed gemaakt. Bovenop een handvat aan iedere kant, zodat het optillen van de achterkant een makkie is.


3.JPGMet opstappen voel ik me meteen thuis. Een beetje gas is voldoende om de Aprilia vooruit te laten schieten. Opvallend hoe soepel het blok loopt en hoe makkelijk het gas te doseren is, ook als je langzaam rijdt. Het ‘aan/uit’ gevoel kent deze motor helemaal niet. Geniaal voor luie rijders als ik. Het bereik van de versnellingen is fenomenaal: je kunt lang in dezelfde versnelling blijven rijden.

De vering is subliem. Elke hobbel, elke tak, elke knip...alsof ze er niet zijn. Ik kan me zomaar voorstellen dat je hiermee volgas over lange pistes stuift, heerlijk uit de wind achter de goed gevormde kuip. In het zand gaat de motor perfect rechtdoor. Geen omslaand stuur waardoor je de controle verliest en geen zwabberende achterkant. Het gewicht van de volle achtertanks is nauwelijks voelbaar. Na een kwartiertje kan ik er al aardig mee uit de voeten.

Helemaal geen kritiek? Ja, toch wel, want niets is perfect. De kickstarter ontbreekt. Als de accu leeg is is er dus geen mogelijkheid de motor te starten. De vraag is sowieso of dat lukt: de injectie heeft namelijk altijd een beetje stroom nodig. Verder blijf ik steeds met de rand van mijn motorlaarzen achter de zijkappen hangen. Met laarzen die iets hoger of lager zijn is dat opgelost. En dan een laatste puntje: de compacte bouw van het frame bedekt het blok voor een heel groot deel. Hierdoor wordt het moeilijk zelf even iets aan het blok te sleutelen.

Sterkste punten: het motorkarakter en het design.
Zwakste punten: geen kickstarter, wat minder geschikt voor de ‘doe-het-zelver’.

Honda CRF450X Dakar

Voor hetzelfde doel (om)gebouwd, maar echt een hele andere motor, zowel qua uiterlijk als qua motorkarakteristiek. Het uiterlijk heeft wat meer een klassieke setup, met de koplampen in het midden. Het MD-roadbook en de ICO’s zijn overzichtelijk en staat wat verticaler dan bij de Aprillia. De achtertanks zijn mooi geïntegreerd in de vormgeving van de motor. De vering ziet er ‘woest’ uit en hij is ook echt hoog. De afwerking is perfect: hier zijn uren in gestoken, dat kan je zo zien.

4.JPGOok deze motor doet waarvoor-ie gemaakt is. Ik kan er binnen een paar minuten mee overweg. Ongelooflijk hoe makkelijk dit rijdt,  al heeft deze motor wat meer een ‘aan-uit’ gevoel. Dit maakt in het begin het rijden van de single-tracks best lastig, maar na een tijdje went het. Het vermogen van de motor komt al bij heel weinig gas vrij en er lijkt geen einde aan te komen. Echt een beest!

De vering ziet er niet alleen woest uit, maar is het ook: woest-goed. Met deze motor zijn de knippen kinderspel. Het voorwiel blijft altijd aan de grond en de vering geeft je het gevoel alles onder controle te hebben. Dat niet alleen bij lagere snelheden, maar ook bij top snelheid: deze motor nodigt uit om hard te rijden.  De positie staand is goed, zowel bij kruipdoor-sluipdoor als op lange rechte stukken.

De eencilinder trilt wat meer in het zadel, maar dat is absoluut niet hinderlijk. Naast de electrostart is er ook een kickstarter, voor het geval de prik er niet meer is. Deze motor heeft een standaard carburateur, dus in principe moet hij ook zonder accuspanning kunnen starten. Mocht dat nou niet lukken: de opbouw biedt alle mogelijkheden om zelf onderweg wat te repareren. Het blok is goed toegankelijk en ziet er ‘eenvoudig’ uit, zonder de elektronica van een injectiemotor.

Sterkte punten: de vering en de ‘eenvoud’
Zwakste punten: het aan-uit gevoel bij lage snelheden (maar hoe vaak heb je dat nou nodig in een rally?)

Conclusie

Het is lastig een oordeel te geven welke motor nu het beste is, ze zijn allebei goed en hebben in de afgelopen Dakar bewezen dat het rallywaardige machines zijn. We hebben wel  een indruk van beide motoren gekregen en die is wisselend. Waar de Honda de conventionele lijnen volgt van een enduro motor heeft Aprilia toch een eigen kenmerkende smoel, dat is de Italianen wel toevertrouwd. 
Zodra je rijdt merk je het verschil tussen beide machines onmiddellijk, de Aprilia loopt heerlijk rustig en voelt bovendien erg sterk, dit komt voornamelijk door de V-twin blok. De Honda is in zijn loop wat rauwer en trilt zoals bekend is van een 1-clinder enduro motor en hierdoor heb je een meer aan-uit effect. Wat onverwacht opvalt is dat het blok van Honda toch ook redelijk van onderuit te rijden is, hij gaat er niet met de grote stappen vandoor zoals de Aprilia maar doet het toch verrassend goed van onderuit op koppel rijden. 

De geometrie is bij beide machines perfect hiervoor is natuurlijk de perfect uitgebalanceerde vering van invloed, waarbij de vering op de Honda uitzonderlijk  goed is afgesteld. Vooral staand rijden is een genot op beide machines, de kleine kuip onttrekt net genoeg rijwind om geen lange armen te krijgen en natuurlijk de grote voetsteunen, dat is gelijk een voordeel van een voor de Dakar opgezette motor. Op singletracks merk je dat de stuuruitslag een stuk krapper is, daar moet je op technische stukken rekening mee houden zeker als je rijtechniek je in de steek laat. Drifts zijn zeer gecontroleerd in te zetten en het ”zetten” van de motor voor de bocht gaat net zo als bij een enduromotor, het enige wat tegen kan werken is het hogere gewicht  maar dat is voor de beide machines perfect te controleren.

Bij een conclusie hoort een winnaar. We kunnen niet kiezen, dat is zeker, het enige wat we kunnen concluderen is dat de Aprilia overtuigt vanwege zijn looks en motorkarakter, de Honda overtuigde ons vanwege het doordachte concept en de gebruikte topmaterialen.

 

5.JPG

6.JPG

Tanks

2

2

Tankvolume

32ltr (voor: 12, achter: 20)

30-35ltr (afhankelijk etappe/rijder)

Remmen

Braking, 320mm

vergrote remschijf

 

 

 

Vering

aangepast op wens rijder

Reiger

Stuurdemper

Öhlins

Scott

Koeling

origineel plus fan

origineel plus fan

Oliekoeler

ja, in de kuip

ja, direct op blok

Electrische start

standaard

standaard

Accu

Super-B 5200

Super-B 2300

Verlichting

halogeen

led

Uitlaatsysteem

Arrow, special build

Leo Vince full titanium, special build

Versnellingsbak

standaard

standaard

Tandwielverhouding

15 - 47

15 - 50

Wielen

Talon, dikke spaken / achternaaf cushion drive

Talon, dikke spaken,  vol aluminium naaf, achternaaf full cushion drive

Banden

Michelin Desert

Dunlop Rally Raid 908 RR

Roadbook

MD

MD

Tripteller

ICO 2x

ICO 2x

 

7.JPG

8.JPG

 

ICO 2x

ICO 2x

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Deze test is mede mogelijk gemaakt door Erik Kofman en HT-Rally Raid en willen we hierbij bedanken voor het beschikbaar stellen van de Aprilia en Honda.

« Terug naar archiefDit nieuwsbericht is geplaatst op 03 juli 2011.

Hoofdsponsor

  • hslogo_lvnl2.png
  • hslogo1_lvn1.png

Sponsoren

  • slgo_rallyrijder.png slgo_timo.png slogo_autodrop.png slogo_autoschade.png slogo_AVC.png slogo_ctouch.png
Word supporteren maak kans op Erik's motor!
Social:

Copyright © 2018 Erik Kofman / Alle rechten voorbehouden / Website door Vontis Internetbureau

Home / Contact